آفات و بیماری های گیاهی

مدیریت کنترل کرم خراط (پروانه فری) درختان میوه به ویژه گردو

مدیریت کنترل کرم خراط (پروانه فری) درختان میوه به ویژه گردو:

کرم خراط چیست؟

کرم خراط یکی از مهمترین آفات چوبخـوار در کشـور مـا اسـت. خسـارت آفت از نیمه دوم دهه ۷۰ خورشیدی بهدلیل بروز خشکسالیهای متـوالی رو بـه گسـترش نهـاد. خسـارت آفـت بـا نفـوذ لاروهـای سـن یـک آفـت بـه سرشاخههای غیر خشبی شروع شـده و بـا گـذر زمـان و افـزایش سـن، لارو ضمن تغذیه یا جابجایی به شاخههای اصـلی و تنـه وارد شـده و بـا تغذیـه از چوب و ناحیه لایه زاینده، خسارت جبران ناپذیری به میزبان خود وارد مـی کند. از آنجا که میزبانان آفـت درر زمـره گیاهـان دایمـی بـوده و باغـداران محترم برای رسیدن به باردهی اقتصادی، مدت طولانی را به انتظار گذرانـده اند، بنابر این خسارت آفت دوچندان می شود. آفت دارای میزبانهای مهمی در میان درختان مثمر و غیر مثمر مـی باشـد. در میـان درختـان میـوه، گـردو مهمترین میزبان ایـن آفـت اسـت. از دیگـر میزبانـان مثمـر آن مـی تـوان بـه درختان دانه دار سیب، به وگلابی اشاره کرد. دامنه خسـارت آفـت در حـال حاضر استان های شرقی و مرکزی کشور را با شـدت بیشـتری در بـر گرفتـه است. اگر چه دیگر نقاط کشور نیز متاسفانه از گزند خسارت آفـت مصـون نمانده اند. جهت مدیریت آفت لازم است از روشهای متفـاوت بـه منظـور کنترل مراحل مختلف زندگی آن استفاده شود، به طوری کـه ایـن روشهـا مکمل هم بوده و برآیند آنها میتواند به کنترل آفت بیانجامد.

تنوع اقلیمی حاکم بر کشور ما باعث شده، کشت انواع درختان میوه اعم از سردسیری، نیمه گرمسیری و گرمسیری در آن امکان پذیر باشد. به عقیده اکثر محققین وجود این تنوع به همراه نور کافی، باعث شده تا ایران از مزیت نسبی در این خصوص برخوردار باشد. در همین رابطه کشور ما در حال حاضر در بسیاری از محصولات باغی دارای رتبه جهانی است. برای مثال اولین تولید کننده پسته، اولین تولید کننده انار، دومین تولید کننده خرما، دومین تولید کننده گیلاس، چهارمین تولید کننده بادام، چهارمین تولید کننده گردو، ششمین تولید کننده سیب محسوب می شود. همچنین در خصوص محصولاتی چون مرکبات، انگور، محصولات باغی نیز جز تولید کنندگان اصلی قرار میگیرد.

مشخصات آفت کرم خراط:

شب پره ماده کرم خراط ۳۵ میلیمتر و نرها ۲۵ میلیمتر طول دارند. عرض بال های باز در شب پره ماده و نر به ترتیب ۶۰ الی ۷۰ و ۴۰ الـی ۵۰ میلیمتـر است. شاخک مادهها نخی و شاخک نرها در نیمه اول پروش و در نیمه دوم نخی است. بال های جلوئی سفید و دارای لکـههـای متعـدد تیـره فلـزی(متالیـک) اسـت. بـالهـای عقبـی سـفید و دارای لکـههـای تیـره کمرنگ میباشد. قفسه سینه سفید بوده و دارای ۶ لکه تیره در سـطح پشـتی است. تخمها بیضوی بوده ودر ابتدا سفید وبا رشد جنین درون آنها بهتدریج تغییر رنگ داده و به رنگ خاکستری تا سیاه در میآیند.. لاروها زرد بوده و بر روی هر بند تعدادی نقاط سیاه دیده میشود. طـول لارو سن آخر تا ۶ سانتیمتر نیز میرسد. شفیره ها قهـوهای روشـن و بـه طـول ۲۸ الی ۳۵ میلیمتر می رسند. حشره ماده پس از ظهور هیچگونه تغذیهای ندارد. هر حشره ماده حدود ۴۰۰ الی ۸۰۰ تخم میگذارد. تخم هـا به صورت پراکنده، در دسته هـای کوچـک یـا بـزرگ و بـهوسـیله تخمریـز مشخص آفت بر روی میزبان گذاشته می شوند.

 

کرم خراط به چه گیاهانی آسیب میزند؟

این حشره به گونههای زیادی از درختان مثمر (سیب، گردوگلابی و به) و غیر مثمر (افرا، بیدمشک، بید، نارون و بلوط) حمله میکند. از میان دیگر درختان میوه، خسارت آفت روی گیلاس و فندق نیز به صورت موردی گزارش شده است. در دنیا حدود ۱۵۰ گونه میزبان برای این آفت ذکر شده است . از نظر پراکندگی، آفت تا کنون از استانهای مختلف کشور گزارش شده است. از آن میان خسارت آفت در استانهای کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی، مرکزی، قم، چهار محال و بختیاری و اصفهان شدید و در استانهای فارس، آذربایجان غربی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، همدان، گیلان”منطقه دیلمان”، خراسان شمالی، اردبیل، ایلام، مازندران”مناطق کوهستانی”، و گلستان، خسارت آفت از شدت کمتری برخوردار است. آنچه مسلم است تغییرات اقلیمی بوجود آمده، میتواند تغییراتی را در شدت خسارت آفت در مناطق مختلف کشور ایجاد کند.

نشانه ها یا علائم خسارت کرم خراط:

خسارت کرم خراط عموما متوجه قسمت های مختلف تاج درخت شامل سر شاخه ها، شاخه های اصلی و تنه آن می باشد. لاروهای آفت اغلب از حدفاصل برگ و شاخه به داخل بافت غیر خشبی نفوذ کرده و نسبت به تغذیه از بافت چوبی اقدام می کنند. این لاروها درطول دوران رشد خود معمولا از شاخه های جوان خارج و پس از طی مسافتی به درون شاخه های قطورتر، وارد می شوند. همچنین ممکن است لارو به طور مستقیم نیز به شاخه های قطور وارد شود. لاروهای در آخرین مرحله از زندگی و قبل از شفیرگی به شاخه های اصلی و تنه وارد شده وتا مرحله شفیرگی و خروج حشرات کامل در آنجا به سر می برند. متاسفانه در سالیان گذشته، باتوجه به تغییرات اقلیمی حادث شده و در نتیجه طغیان آفت، تغییراتی در رفتار آن پدیدار شده است. از آن جمله میتوان به بروز و افزایش حالت میوه خواری”در گردو”، خسارت آفت به نهالهای میزبان “گردو” در نهالستان و تداوم تغذیه از شاخه های جوان و نازک تا اتمام دوران لاروی و تبدیل به شفیره، اشاره کرد. این در حالی است که با توجه به کوچک بودن سطح زیر کشت در نهالستان مسایل داشت و رسیدگی بهتر را باعث می شود.

روش های کنترل آفت کرم خراط یا پروانه فری:

آنچه مسلم است انجام کلیه تمهیدات موثر روی مراحل مختلف زندگی آفت، منجر به کنترل آن خواهد شد. بـر ایـن اسـاس از آنجـا کـه هـر روش معمولا یک مرحله از زندگی آفت را تحت تاثیر قرار میدهد، انجـام کامـل و متوالی آنها میتواند در نهایت به کنترل آفت بیانجامد. نکته مهمتـر از آن، نگهداری درخت در شرایط داشت معقول و نرمـال مـی باشـد. زیـرا برخـی درختـان در آن زمـان دوران بازسـازی بافـت و برگشـت بـه حالـت طبیعـی “دوران نقاهـت” خـود را مـی گذراننـد و نیـاز بـه مراقبـت بیشـتری دارنـد. همچنین در این میان ممکن اسـت بافـتهـا بـه حـدی صـدمه دیـده باشـند” بخصوص تنه و شاخه های اصلی” کـه امکـان بازگشـت بـرای گیـاه وجـود نداشته باشد. بنابراین لازم است بـرای نتیجـه گیـری بهتـر و کـاهش احتمـال بازگشت خسارت، نسبت به حـذف و واکـاری ایـن قبیـل درختـان، بـا نظـر متخصصین باغبانی اقدام گردد.

انجام آبیاری صحیح که در بر گیرنده دور آبیاری و میزان آب مورد نیاز می باشد، از مهمترین نکات جهت کنترل این آفت و دیگر آفات چوبخوار محسوب میشود. میزان آب مورد نیاز با توجه به بافت خاک، سن گیاه، خصوصیات شیمیایی خاک و دیگر عوامل توسط متخصصین خاک و آب مشخص می شود. لازم است استفاده توام از کودهای حیوانی و یا دیگر کودهای آلی، به همراه کودهای شیمیایی مورد نظر و روش کاربرد آنها نیز ا نظر متخصصین امر در زمان احداث باغ و پس از آن، به صورت چالکود و نوار کود انجام شود. موارد کنترلی این آفت نیز همچون دیگر آفات، به دلیل قدرت جابجایی حشرات کامل آنها، لازم است به صورت فراگیر و کامل توسط همه باغداران انجام شود. بدیهی است عدم انجام عملیات توسط برخی از باغداران، می تواند با ایجاد آلودگی مجدد، کار دیگر باغداران را نیز مشکل ساخته و به دلیل عدم نتیجه گیری موثر، دلسردی آنان را در پی داشته باشد. با توجه به طولانی بودن چرخه زندگی آفت، ضروری است به محض بروز آلودگی، کارهای مورد نظر بهترتیب و به صورت فراگیر و حداقل در دو سال پیاپی، انجام شود. بدیهی است با افزایش مدت زمان کنترل آفت، نتیجه بهتری به دست می آید. برای شروع عملیات کنترل آفت ، نیاز به آگاهی از زمان ظهور حشرات کامل در طبیعت می باشد. ساده ترین راه برای اینکار، استفاده از تلههای فرمون جنسی برای پیش آگاهی است. روش دیگر استفاده از درجه حرارت موثر می باشد. آستانه پایین دمای رشد و نمو یا صفر رشدی برای کرم خراط ۱۲ درجه سانتیگراد محاسبه شده است. با این روش میتوان درصدهای ظهور حشرات”شب پرهها” در طول زمان را نیزمشخص کرد.

 

منبع:

    • عنوان: مدیریت تلفیقی کرم خراط Zeuzera Pyrina L. (Lep.: Cossidae)
    • نوع رسانه : نشریه ترویجی
    • موضوعات : سایر
    • نویسندگان : آقای رئوف کلیایی؛ آقای علی محمدی پور؛ دکتر مجید حسنی مقدم؛ دکتر علی اکبر کیهانیان؛ دکتر عزیز شیخی؛ دکتر علی حسینی قرالری؛ دکتر محمدجواد ارده؛ دکتر ارمان اوند فقیه
    • کلیدواژگان / برچسب ها: موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور ,حشره شناسی
    • موسسه / مرکز/ سازمان: موسسه تحقیقات گیاهپزشکی
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۵
    • فایل PDF (۴۷۱ K)
    • مشاهده و دانلود فیلم مرتبط:   دریافت فایل 

نوشته های مشابه

۱۴۵ دیدگاه در “مدیریت کنترل کرم خراط (پروانه فری) درختان میوه به ویژه گردو

  1. Roset گفت:

    Can provide a link mass to your website https://zetds.seychellesyoga.com/info

  2. Constancet گفت:

    Your site’s position in the search results https://zetds.seychellesyoga.com/info

  3. Chloet گفت:

    Here’s what I can offer for the near future https://zetds.seychellesyoga.com/info

  4. Laurat گفت:

    Can provide a link mass to your website https://ztd.bardou.online/adm

  5. Editht گفت:

    Your site’s position in the search results https://ztd.bardou.online/adm

  6. Melissat گفت:

    I offer mutually beneficial cooperation https://ztd.bardou.online/adm

  7. Rachelt گفت:

    I really liked your site. Do you mind https://ztd.bardou.online/adm

  8. Melissat گفت:

    Here’s what I can offer for the near future https://ztd.bardou.online/adm

  9. Maryt گفت:

    Can provide a link mass to your website https://ztd.bardou.online/adm

  10. Ginat گفت:

    Your site’s position in the search results https://ztd.bardou.online/adm

  11. Anastasiat گفت:

    I offer mutually beneficial cooperation https://ztd.bardou.online/adm

  12. Dorothyt گفت:

    Can provide a link mass to your website http://myngirls.online/

  13. Mariat گفت:

    Your site’s position in the search results http://myngirls.online/

  14. Rosemaryt گفت:

    I offer mutually beneficial cooperation http://myngirls.online/

  15. Dorothyt گفت:

    Can provide a link mass to your website http://fertus.shop/info/

  16. Mariat گفت:

    Your site’s position in the search results http://fertus.shop/info/

  17. Rosemaryt گفت:

    I offer mutually beneficial cooperation http://fertus.shop/info/

  18. Debrat گفت:

    Cool website. There is a suggestion http://fertus.shop/info/

  19. Marciat گفت:

    I really liked your site. Do you mind http://fertus.shop/info/

  20. Zarat گفت:

    Here’s what I can offer for the near future http://fertus.shop/info/

  21. Reginat گفت:

    The best prices from the best providers http://fertus.shop/info/

  22. Christinet گفت:

    Additional earnings on your website http://fertus.shop/info/

  23. Jacquelinet گفت:

    How to contact the administrator on this issue http://fertus.shop/info/

  24. Rachelt گفت:

    Shall we exchange links? My website http://fertus.shop/info/

  25. Cherilt گفت:

    The offer is still valid. Details http://fertus.shop/info/

  26. Madelinet گفت:

    We offer cooperation on SEO optimization http://fertus.shop/info/

  27. Pollyt گفت:

    Can provide a link mass to your website http://fertus.shop/info/

  28. Dorothyt گفت:

    Can provide a link mass to your website http://fertus.shop/info/

  29. Rosemaryt گفت:

    I offer mutually beneficial cooperation http://fertus.shop/info/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *